Utsikt över ankdammen

juni 15, 2014

Hur håller sig Sverige kvar i toppen i framtiden?

I dag har jag suttit och tittat på molnen och provat ett annat perspektiv på Sverige. Vi svenskar har en tendens att naivt se vår forntida storhet, som något som kommer bestå för all framtid. Utan att se vad som händer i omvärlden. Vi kan tro att vår kultur är ”högre” än andras.

Jag kan undra vad det är för högkultur Sverige visar upp med alkoholberusade unga och vuxna på gator och torg på helger, med våld som följd, både i hem och på stan? Jämför med den muslimska kulturen där alkohol inte nyttjas, där man kan umgås med te eller kaffe istället.

Vi kan stänga in oss här i ankdammen- exkludera, stänga andra ute – för att vi har ”rätt” så kommer vi nog klara oss?

Jag tror inte det.

Om vi lyfter blicken och tittar ut över världen ur ett större perspektiv, ser vi länder som expanderar ohyggligt snabbt och arbetstillfällen skapas när industrier flyttar sin verksamhet dit. Först till Östeuropa, nu till Afrika. I vissa länder, t ex i Mellanöstern importerar man ”know-how” i mycket större omfattning än vad deras eget utbildningssystem klarar av att själva producera. Varifrån? Ja, t ex USA och Västeuropa.

Dessutom hårdnar konkurrensen för svenska företag. Både för industri, men även högre utbildning, tjänsteföretag och detaljhandel. Det går t ex att läsa on-line för att få en postgraduate examen. Det är inte längre bara dyra utbildningsföretag i Sverige, som konkurrerar, utan on-linekurser i Danmark, England, Schweiz och Australien. Det går fortare än någonsin med denna utveckling, tack vare internet.

Människor i organisationer behöver agera snabbare på förändringar i produkternas efterfrågan nu än förut. Konkurrensen för svenska produkter är inte längre från konkurrenten tvärs över gatan, butiken i nästa stad – utan kanske från ett företag i London, New Delhi eller varför inte Singapore. Internet kopplar samman företagsvärlden och det kommer gå ännu snabbare framöver.

Den här förändringen leder till att alla som arbetar i ett företag – oavsett vad de arbetar med- behöver reagera och anpassa sig mycket mer självständigt och svara an på de förändringarna snabbare, för att företagen ska överleva.

Så då kommer mina frågor

Hur ska medarbetare kunna svara på de här förändringarna snabbare?

Hur ska människor i Sverige göra sig anställningsbara, alltså motsvara de behov ett företag har för att klara konkurrensen?

Jag hävdar att det bl a handlar om utbildning, internationell förmåga (språk och kultur), självständighet, ansvarstagande, kreativitet och mod.

Hur behöver ledarskapet se ut i en organisation, där egna initiativ i framtiden är nödvändigt?

Ledare behöver leda ”moderna” individer på ett sätt så att de inte ”dör” inombords. Kreativa, ansvarstagande människor accepterar inte hamsterhjul och ordergivning, eftersom det begränsar det de faktiskt lärt sig använda sin hjärna till.

Ledarskapet behöver inriktas på att delegera istället för att ge order, följa upp istället för att kontrollera, ge ansvar och utrymme för egna initiativ och skapa tydligare vision och mål.

Vi har inte en chans mot resten av världen i detta lilla pytteland (1,5 promille av världens befolkning) om vi inte kan ta vara på kreativiteten och vilja att ta ansvar.

Vi har inte en chans mot resten av världen om vi inte fokuserar på att få människor att utbilda sig till att bli anställningsbara och tänka själva.

Sverige kommer hamna i en lägre ”division” om vi inte ser att andra länder förstår att framtiden ligger i internationella, kunskapsutvecklande och kreativa människor.

Sverige behöver ta till vara de i vårt land, som har fler kulturer med sig i bagaget (många språk), de som vågar tänka utanför lådan och skapa förutsättningar för fler människor att komma in och ”göra sin grej”.

Så hur ska vi skapa ett internationellt, inbjudande land för framtidens entreprenörer att komma till Sverige och skapa jobb – som t ex Dubai gör? Vad har Sverige att erbjuda?

Inför valet i höst hoppas jag att människor tar ställning för ett internationellt Sverige, där vi tar hand om all språkkompetens, kulturell kompetens och entreprenörsanda för att ge Sverige en chans att fortsätta vara detta fantastiska land att leva i.

Leave a Reply

  • (will not be published)