Hjärna och hjärta – mening med handledning

juli 10, 2015

 

Downloaded from FreeDigitalPhotos.net

I veckan fick jag en fråga av en LinkedIn-kontakt om hur jag ser på detta med hjärna och hjärta i organisationer. Jag tänker – att ledarskap i en organisation inte är ledarskap om man inte tar hänsyn till både hjärna och hjärta.

För att relationerna ska hålla mellan ledare och medarbetare behövs ju kunskap om hur människor fungerar – både rent biologiskt och emotionellt. Bägge påverkar i allra högsta grad beteenden vi uppvisar när vi blir trängda, behöver undvika upplevelsen av hot eller risk för misslyckande. Det innebär att en hel del beteenden inte alltid sker med eftertanke – utan påverkas av just emotioner och ogenomtänkta beslut eller kommentarer. Det blir ju upp till chefen och ledaren att hantera följderna av det i en balanserad blandning. Om beteendet är ”provocerande” kommer det även påverka ledaren och då kan det vara extremt användbart att zooma ut från situationen i handledning, för att kunna närma sig medarbetaren igen med mer hjärta när man ökat sin förståelse för vad som egentligen kanske hände.

Så för min del är det just ”hjärna” och ”hjärta” hela mitt företagande grundar sig på.

Jag jobbar ju med chefer i handledning och det handlar ofta om att distansera sig från det emotionella inflödet i en situation, för att skapa distans (överblick) och kunna närma sig igen (hjärta) och medvetet skapa bättre relationer. D v s vi måste koppla in hjärnan för att se det goda med hjärtat när konflikter eller grus i maskineriet uppstått. Dessutom vet vi om hjärnan att emotionerna minskar när vi sätter namn på det som sker. Hjärnans emotionella larmknapp (amygdala, reptilhjärnan) lugnar sig omedelbart när vi sätter namn på vad vi upplever och känner, till förmån för vår prefrontala hjärnbark, som kan stå för impulskontroll, beslutsfattande och genomtänkta beslut.

Alltså – vi behöver både hjärna och hjärta i vår vardag. För att alla organisationer ska må bra behöver vi se med sunda ögon på de mänskliga skeenden som händer oss emellan. många gånger har det bara med yttre och inre belastning, som gör att vi reagerar – istället för reflekterar. I detta sammanhang är just handledning ett strukturerat sätt att backa ut i ett helikopterperspektiv för att kunna närma sig goda relationer igen – istället för att befästa konflikter i gruppen.

Vill du läsa mer är du välkommen att anmäla dig för nyhetsbrev längre ned på hemsidan där jag skriver mer om hur vi kan koppla ihop kunskap om människans beteenden med kunskapen om hjärnan.

Leave a Reply

  • (will not be published)